Gyrokopteri, Autogiro on lentolaite, joka muistuttaa helikopteria mutta sen roottoriin ei lennolla viedä voimaa ollenkaan, vaan se pyörii aerodynaamisesti täysin automaattisesti aina oikealla kierrosluvulla. Vapaasti pyörivän roottorin takia kopteri ei myöskään pysty leijumaan paikallaan, vaan se alkaa vajoamaan pikkuhiljaa. Lentokorkeuden säilyttämiseksi gyrokopteri tarvitsee eteenpäin suuntautuvaa liikettä.
Nykyaikainen autogyro on turvallinen lentolaite. Erittäin harvinaisen moottorihäiriön sattuessa kopterilla voidaan laskeutua täysin turvallisesti. Autogyron kehitys lähti liikkeelle, kun espanjalaisen lentokoneinsinöörin Juan de la Ciervan ystävä menehtyi lento-onnettomuudessa. Cierva aloitti ”sakkaamattoman lentokoneen” kehityksen. Gyrokopteri on pitkän historiansa aikana tuottanut monia innovaatioita idearikkaiden keksijöiden toimesta, joista osa on edelleen käytössä, osa on kuopattu tuhoisten kokeiden jälkeen ja osa johti helikopterin keksimiseen.
Gyrokopteri ja helikopteri ovat samankaltaisia lentolaitteita, mutta niissä on isoja eroja toisiinsa nähden. Toisin kuin helikopteri, autogyro on luonnostaan stabiili. Helikopteri toimii kuin valtava puhallin, jonka ansiosta kopteri nousee ilmaan. Autogyron roottori pidetään pyörimässä ajamalla konetta ilmaa vasten, jolloin ilmamassa kulkiessan roottorin läpi alhaalta ylös pitää sen liikkeessä ja saa aikaan nosteen.